רשלנות רפואית בהריון – יש פינות שאסור לעגל

היריון היא תקופה מרגשת, אך גם רגישה לאם ולעובר. בהתאם לכך, תהליך יצירת החיים מחייב ליווי מקצועי מאת רופא מומחה – במטרה להבטיח כי התפתחות התינוק תקינה וכי לאם לא נשקפת סכנה רפואית.

בין אם מדובר בליווי של רופא פרטי או היעזרות בשירותי הרפואה הציבוריים, על הטיפול בכל אישה הרה לעמוד בסטנדרטים הרפואיים המקובלים בכל תקופה שהיא. הגדרות הטיפול הנכון והמעקב הנדרש אחר נשים בהיריון מתעדכנות על פי הפיתוחים המתרחשים מעת לעת בתחום הרפואה והבדיקות הזמינות לביצוע, כמו גם אמצעיים טכנולוגיים חדישים וכמובן הידע הרפואי אשר מצטבר עם הזמן.

מה כולל מעקב הריון תקני?

הנהלים הקבועים מחייבים ביצוע מגוון רחב של בדיקות אשר מטרתן היא לוודא שהאישה ההרה מסוגלת לשאת את העובר בבטחה – ושהתינוק יוכל לגדול ולהתפתח באופן תקין.

הבדיקות אשר יתבצעו במהלך ההיריון נקבעות כבר במפגש הראשון אצל הרופא המטפל, כאשר חלק משמעותי מתפקידו בשלב זה של ההיריון הוא להמליץ על הבדיקות הרלוונטיות. אבחון הבדיקות וביצוען בזמן הוא קריטי על מנת למנוע הפתעות לא נעימות לקראת הלידה, או לאחריה.

הבדיקות השכיחות ביותר שמטרתן היא להתריע בפני מומים בעובר הן:

  • בדיקת דם של שני בני הזוג לאיתור מחלות תורשתיות, המחלות אשר ייבדקו מומלצות על ידי הרופא המטפל על פי מאפייני הזוג וההיסטוריה הרפואית שלהם.
  • בדיקות אולטרסאונד שגרתיות למעקב אחר התפתחות העובר.
  • בדיקת סיסי שליה לבדיקת הכרומוזומים של העובר ואיתור מחלות גנטיות.
  • שקיפות עורפית באולטרסאונד לקביעת הסיכון לתסמונת דאון.
  • במידת הצורך – בדיקת מי שפיר לאבחון הכרומוזומים ואיתור מחלות גנטיות בעובר. בדיקה זו נחשבת פולשנית ואף מסוכנת – ומשמשת רק במקרים המחייבים אותה (ולאו דווקא ניתנת לבקשת האם).

כדאי לדעת: חלק מהבדיקות מסובסדות וכלולות בסל הבריאות ובגין בדיקות אחרות ניתן לקבל מימון חלקי (השתתפות) מקופת החולים.

במקרים בהם מאותרים מומים או סיכונים להעברת מחלות גנטיות – על ההורים להיות מופנים לייעוץ גנטי בו יוסברו להם הסיכונים, הסיכויים והאפשרויות שלהם ושל העובר במסגרת ההיריון.

מה קורה כאשר הרופאים חוטאים לתפקידם?

טיפול במהלך היריון מוגדר במסגרת קטגוריית רפואה מונעת, מאחר שעל הרופא לזהות ולמנוע הפרעות בתהליך ההיריון, כמו גם פגיעה בעובר ובאם במהלך הלידה. ומכיוון שמטרת הבדיקות במהלך ההיריון היא לעקוב אחר התפתחות העובר, זיהוי מקדים של מומים מאפשר להורים להחליט האם ברצונם להביא לעולם ילד בעל מום מגביל אשר יאתגר אותו (ואותם) לאורך החיים.

לעומת זאת, אם כשל הרופא לאתר סימפטומים המצריכים בדיקות מקיפות יותר, או החליט שאין בהן צורך חרף הסטנדרטים המקובלים בתחום, עשוי הדבר להצביע על רשלנות המצדיקה פיצוי, שעליו נרחיב מעט בהמשך.

בנקודה זו, כדאי לדעת כי רשלנות רפואית אינה מוגדרת בחוק הישראלי כעבירה בפני עצמה. תחת זאת, תביעות רשלנות רפואית בהריון נשענות על פקודת הנזיקין (סעיפים 35-36, הידועים כ-“עוולת הרשלנות”). בעת הגשת תביעות מסוג זה, על התובע להוכיח כי אם הבדיקות הנדרשות על פי החוק או אלו אשר הוזמנו על ידי האם היו מבוצעות או מבוצעות בצורה תקינה, היה לאם ההרה מידע מקדים בנוגע למומים אצל התינוק – מוקדם מספיק כדי לאפשר את הבחירה האם להביא אותו לעולם.

במקרה זה, תביעות הולדה בעוולה הן למעשה תביעות רשלנות רפואית בהריון המוגשות בשל רשלנות של הגורם המטפל, אשר כשל מלזהות מומים מסוימים בזמן – וכתוצאה מכך הבחירה האם להפיל את העובר נמנעה מההורים.

הגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון

בעת הגשת תביעת רשלנות רפואית, מטרתנו היא להוכיח:

  • התרשלות ברורה מצד הגורם המטפל
  • נזק שניתן היה למנוע במסגרת ההיריון
  • קשר סיבתי עובדתי בין השניים

וזאת על מנת להשיג שתי מטרות עיקריות:

קבלת פיצוי

הפיצוי במקרה של רשלנות רפואית בהריון עשוי לכלול טווח רחב של מרכיבים: החל בהוצאות לתרופות, טיפולים מקיפים והוצאות קיום, דרך הוצאות דיור ורכב המותאמים לצרכי הילד וכלה בעלויות ציוד חד פעמי ועלויות מתחדשות כגון מטפלת צמודה, פגיעה בכושר ההשתכרות של ההורים ועוד. במקביל לכך, כדאי לדעת כי לעתים מסוימות ישנן דרכים אחרות לקבלת פיצוי אשר אינן נסמכות על רשלנות רפואית דווקא, אלא על הוכחת הפרת חובה חקוקה.

נשיאה באחריות

מעבר לכך שתביעות רשלנות רפואית בהריון מאפשרות להורים להתמודד טוב יותר עם אתגרים חדשים שהגיחו לאוויר העולם ושאותם לא צפו – הרי שהגשת תביעות מסוג זה מוודאות שכל הגורמים המקצועיים אכן נושאים באחריות על כל כשל או רשלנות מצדם במהלך מעקב ההיריון.

ליווי משפטי מנוסה ומקצועי

ליווי משפטי, מקצועי ומנוסה יעזור לך להבין באילו מקומות הגורמים הרפואיים חטאו לתפקידם ולאחריות שלהם כלפייך – ולהוכיח כי עקב אי עמידה במבחן הרופא הסביר לא הגיע אלייך המידע הקריטי בזמן או בכלל – ונמנעה ממך קבלת החלטה מושכלת.

לפרטים נוספים אודות תביעת רשלנות רפואית – נציגינו ממתינים לפנייתך כעת.

רוצה להעריך את סיכויי התביעה ללא עלות?

משרד עורכי דין זילברג-פישר מתמחה ברשלנות רפואית

תופעת הרשלנות הרפואית נפוצה למדי והינה סוגיה משפטית מורכבת וסבוכה ביותר. לכן, חשוב שבמקרים אלו יהיה לך הליווי המקצועי המתאים. ניסיוננו בתחום המשפטים והכשרה בתחום הרפואה גם יחד מצייד אותנו בידע מקצועי ייחודי בתחום המשפט הרפואי – ומאפשר לנו להעניק לך את הליווי המשפטי הטוב ביותר בכל תביעת רשלנות רפואית, כפי שעשינו בהצלחה ב-15 השנים האחרונות. אנו נלווה אותך בכל שלבי התביעה:

מנהלי המשרד, עורכת דין רוית פישר ועורך דין ד”ר דור זילברג, מעורבים אישית בכל תביעה, מקפידים על זמינות, נוכחות וקשר בלתי אמצעי עם הלקוחות ורואים עצמם שותפים מלאים לדרך. מספר הטלפון הסלולארי של השותפים נמסר לכל לקוחות המשרד, ומבחינתנו זה אומר הכול.

דילוג לתוכן